Det gode morgenmåltid


Det gode morgenmåltid har flere funktioner:

  • det skal give næring
  • det skal smage godt
  • det skal være hurtigt at få på morgenbordet

Den rette sammensætning

20-25% af det daglige energiindtag bør komme fra morgenmaden. For de fleste betyder det, at der skal mere end en portion morgenmadsprodukt til for at få nok energi. Som en grov rettesnor kan man sige, at børn bør indtage energi i mængder, der svarer til to skiver brød med pålæg, voksne kvinder og teenagepiger hvad der svarer til tre skiver brød med pålæg og voksne mænd og teenagedrenge hvad der svarer til fire skiver brød med pålæg. Brødet kan erstattes af morgenmadsprodukter – en skive svarer ca. til 30-40g morgenmadsprodukt, hvilket er den mængde, vi anbefaler pr. portion.

Den rette smag

Morgenmaden skal også smage godt – ellers bliver den ikke spist. Alt efter temperament kan det være en fordel at variere mellem forskellige morgenmadsprodukter, brødtyper, pålæg og grønt, så man ikke kører træt i en bestemt smag.

Hvad skal man så spise?

Smag og behov er forskellige, så der er formentlig lige så mange bud på den ”rigtige” morgenmad, som der er mennesker. Følgende retningslinjer kan hjælpe:

  • Spis kornprodukter – gerne både brød og morgenmadsprodukter, gryn eller grød
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Vælg magert pålæg
  • Suppler med frugt eller grønt

Del dette